Skip navigation.
  • English
  • Magyar

Mit kell tudni a desktop videokonferencia szolgáltatásról?

Desktop konferencia osztott képernyőn

 

Ezen az oldalon részletesen olvashat a felsőoktatási-kutatási desktop videokonferencia szolgáltatásról, amelyet 2010. decemberében indítottunk el. A rendszer egyszerű és jó minőségű videokommunikációt tesz lehetővé számítógép segítségével.

 

Ki jogosult igénybe venni? Bármely NIIF tagintézményi szerződéssel rendelkező tagintézmény dolgozója, tulajdonképpen az összes felsőoktatási intézmény, kutatóintézet, valamint a közgyűjteményi és közoktatási intézmények egy része. Teljes listához ld. http://www.niif.hu/. A közoktatási intézmények hamarosan pilot szerűen jogosultak lesznek igénybe venni.

 

Mennyibe kerül? A szolgáltatást ingyenesen és korlátlanul lehet használni.

 

Milyen számítógép szükséges hozzá? Bármely ma korszerű számítógépen tud működni a konferencia szoftver. Minimum szükséges konfoguráció: Pentium 4 processzor, 1GB memória, 40MB lemezterület. Ajánlott konfiguráció: Core 2 Duo GHz vagy hasonló processzor, 2GB memória, min. 40MB lemezterület. Az operációs rendszereket illetően támogatott: Windows XP SP2+ (32 bit), Vista (32/64bit), Windows 7, illetve Mac OSX 10.5+ és Linux.

 

Milyen egyéb eszközök szükségesek a kommunikációhoz? Mikrofon és webkamera (alternatív esetben bármilyen videó bemenet).

 

Milyen gyors hálózatra van szükségem? Nincs igény különösebben nagy sávszélességre, akár egy szélessávú (ADSL, kábel, stb.) kapcsolat is megteszi. Figyeljen arra, hogy ebben az esetben NE használja másokkal osztottan a kapcsolatot és mellőze a nagy sávszélességű letöltéseket a háttérben. Minél nagyobb a rendelkezésre álló sávszélesség, annál jobb lesz a kommunikáció minősége. A maximális minőség eléréséhez szükség lehet akár 2-3Mbps adatsebességre is.

 

Hol tudom használni a videokonferencia klienst? Bárhol. Helytől és időtől függetlenül, akár otthon, akár munkahelyén, a repülőtéren vagy külföldön, ahol a megfelelő sávszélesség rendelkezésre áll.

 

Mit kínál nekem ez a megoldás a Skype-hoz képest? A rendszer működése hasonló a Skype filozófiájához. Felveheti kollégáit és partnereit az ismerősök listájára, látni fogja, hogy mikor érhetőek el, kattintásra hívhatja őket, jó minőségben megoszthatja velük számítógépének képernyőjét (pl. prezentáció). A rendszer ezen felül képes nagyon jó minőségű videókommunikációt biztosítani egyszerre akár 50 résztvevő számára is. Lehetőség van továbbá kapcsolódni a NIIF videokonferencia szolgáltatás keretében országszerte elérhető kb. 140db tárgyalótermi videokonferencia eszközhöz.

 

Mi a helyzet a külső partnerekkel, be tudom valahogy kapcsolni őket? Igen. Lehetőség van, hogy „vendég” felhasználókat hívjon meg konferenciájába, akik felhasználói név és jelszó nélkül tudnak hozzáférni az Ön virtuális szobájához.

 

Buddy listMilyen minőségben kommunikálhatok? Akár High Definition minőségben, amennyiben az Ön kamerája és számítógépének "ereje" ezt lehetővé teszi.

 

Szükség van bonyolult telepítésre és beállításra? Nincs. Az igénylést követően egy weboldalt kell meglátogatni, majd a rendszer felajánlja és automatikusan letölti és telepíti a videokonferencia klienst. Önnek csak a hang- és videó ki- és bemeneteket kell kiválasztania.

 

Rendben. Hol tudom igényelni? Látogasson el szolgáltatás-igénylő lapunkra, majd adja meg a kért adatokat (https://webform.niif.hu/content/desktop-konferencia-igenyles). Majd hamarosan e-mail üzenetben értesítjük a regisztráció megtörténtéről. Fontos, hogy a regisztráció jóváhagyásához ellenőriznünk kell, hogy az Ön intézménye valóban jogosult-e a rendszer használatára. Meggyorsítja az ellenőrzést, ha intézményi e-mail címét használja a regisztráció során!

 

Igényelhetünk-e közös, intézményi hozzáférést? Sajnos nem áll módunkban egy hozzáférés alatt általunk ismeretlen létszámú és kilétű csoport számára biztosítani a szolgáltatást. Nem lehetséges továbbá, hogy párhuzamosan egy felhasználó egyidőben több hívást kezdeményezzen a rendszeren keresztül, ami elkerülhetetlenül felmerülhet egy több felhasználó által használt hozzáférés esetén (ld. Skype). A közös felhasználói fiókok és jelszavak továbbá biztonsági kockázatot jelentenek. Az ilyen, nem névvel és a személy e-mail címével történő igényléseket el fogjuk utasítani.

 

A rendszer használatáról röviden

 

Mit kell tudni általában a rendszer használatáról? Az ismerősi listában lévő személyeket lehet hívni közvetlenül, ilyenkor a két fél közötti jön létre a hívás. Ezen felül minden felhasználó rendelkezik egy un. virtuális szobával (meeting room), amelyhez akár több személy is csatlakozhat. Ilyenkor a konferencia résztvevőit osztott képernyőn látjuk (ld. kép). Egy-egy konferenciát megelőzően a partnereknek meg kell egyezniük, hogy melyik virtuális szobában találkoznak. Saját virtuális szobájába külső – nem regisztrált – felhasználókat is meghívhat.

 

Van valamilyen azonosítószámom, amit lehet hívni? Igen, van. Erre azonban csak akkor lesz szükség, ha a NIIF hálózatban megtalálható tárgyalótermi videokonferencia eszközökről szeretnék Önt vagy az Ön virtuális szobáját felhívni. Minden felhasználóhoz a rendszer egy négyjegyű azonosítószámot rendel.

 

Hogyan tudom hívni a NIIF hálózatban elérhető videokonferencia eszközöket?

NIIF Videokonferencia végpontok felhívása: 0036...... számok hívása közvetlenül ("Call Direct") lehetséges a desktop konferencia kliens segítségével. A végpontok listájához ld. https://vvc.niif.hu/vidkonf/vidkonf_list

Desktop konferencia kliens hívása videokonferencia eszközökről: az Ön egyéni webkonferencia azonosító száma (a név mögött zárójelben lévő 4 jegyű szám, pl. 1234):

003655161234 - az Ön webkonferencia kliensének közvetlen hívása, ahol 1234 az Ön azonosítója.

003655151234 - az Ön virtuális szobájának hívása, ahol 1234 az Ön azonosítója.

 

Haladóknak

 

Kell-e foglalkoznom az esetleges tűzfalakkal vagy NAT átjárókat? Nem. A rendszer megkerüli a tűzfalakat és NAT átjárókat, mivel a 443/tcp (HTTPS) porton kommunikál.

 

Mit tegyen, ha kliense többszöri próbálkozás után sem tud kapcsolódni?  Bizonyos tűzfalak esetén szükséges a Vidyo Desktop kliensben a következő beállítás megtétele: A háttérben futó alkalmazáson jobb gombal kiválasztva a Configuration menü opciót, a 'Network lap alatt található az 'Always use VidyoProxy' jelölőnégyzet. Ezt kell bejelölni és ezután újra meg kell próbálni felépíteni a kapcsolatot.

Milyen videokonferencia protokollal kompatibilis a rendszer? A rendszer egy belső protokollt használ, azonban átjárón keresztül képes kapcsolódni H.323 és SIP szabvány kompatibilis végberendezésekhez.

 

A desktop videokonferencia használatának megkezdése

 

Kérjük kattintson ide!

 


Felhasználói dokumentumok

 

Felhasználói dokumentáció (PDF, magyar)

Felhasználói dokumentáció (gyorsreferencia) (PDF, angol).

Vendégként meghívott felhasználók számára (PDF, angol).

 

A szolgáltatás létrehozását az Új Magyarország Fejlesztési Terv TIOP 1.3.2 projektje támogatta.

CsatolmányMéret
Vidyo_Quick_Reference_Guide_2.1-A.pdf940.97 kB
Vidyo_Quick_Guest_Guide_2.1-A.pdf658.77 kB